Laman Web Syedila

Tuesday, November 18, 2008

Suasana Kursus Pertama Anjuran CSU

Allahamdulillah, pada Ahad 16 Nov. 2008, pihak CSU dan Cendawan Melaka (CM) telah berjaya secara usahasama menjalankan kursus praktikal dan asas penanaman cendawan tiram yang diadakan di Cendawan Sungai Udang, Melaka. Seramai 6 orang peserta telah menghadiri kursus ini. Pada mulanya seramai 11 orang yang telah mendaftar untuk mengikuti kursus ini dan mereka yang tak dapat hadir memberitahu yang mereka akan menghadiri kursus ini pada masa-masa yang akan datang.



Pada permulaanya peserta diberi taklimat secara teori selama 2 jam pertama berkaitan maklumat-maklumat tentang cendawan, cara-cara penanaman, penjagaan sehingga kepada memetik dan membungkus cendawan. Peserta kemudian dijamu dengan makanan dan minuman.

Sesi kedua peserta ditunjuk ajar bagaimana membuat dan menyediakan bongkah cendawan secara manual dan juga diberi percubaan untuk membagging bongkah mengguna mesin bagging. Dan seterunya keadah mengukus bongkah. Setelah sessi ini peserta dijamu dengan makanan tengah hari pada pukul 2 petang.

Sessi ke tiga peserta ditujuk ajar melakukan penyuntikan benih secara yang betul dan terbaik dan peserta sendiri menyuntik benih kedalam bongkah.
Sessi keempat peserta beramai-ramai memetik cendawan-cendawan dirumah cendawan dengan melakukan keadah yang betul semasa memetik supaya tidak merosakkan misilium bongkah. Sebanyak 6 kilo cendawan dipetik pada kali ini.

Sessi kelima dan terakhir, peserta ditunjuk cara membersih cendawan yang telah dipetik dan terus membungkus untuk dipasarkan.
Sepanjang sessi-sessi ini peserta digalakkan mengajukan pertanyaan sepaya peserta akan lebih memahami keadah-keadah yang betul dalam penanaman cendawan ini. Sepanjang kursus ini peserta didedahkan segala keadah dalam proses penanaman cendawan.

Pihak kami ingin mengucapkan terima kasih, tahniah dan syabas kepada peserta kerana begitu berminat dan bersemangat sepanjang kursus ini.
Pihak kami juga ingin mengucapkan selamat maju jaya kepada peserta yang kesemuanya akan memulakan penanaman cendawan ini secepat yang mungkin. Peserta boleh menghubungi pihak kami pada bila-bila masa pun kalau memerlukan bantuan dan juga apa-apa kemuskilan dalam penanaman cendawan ini.
Diakhir kursus, para peserta diberi sijil penyertaan, 6 bongkah matang/separuh/baru suntik dan sedikit cendawan segar untuk dibawa pulang dan sebagai kenangan.

Senarai Peserta kali ini :

1. Puan Siti Sarah binti Md. Deris (Semabok, Melaka)
2. Puan Munira binti Abdul Rahman (Duyong, Melaka)
3. Puan Habsah binti Kassim (Kelebang Besar, Melaka)
4. En. Shahryzni bin Omar (Pulau Gadong, Melaka)
5. En. Muhamad Noor Azli bin Noor Azmi (Batu Berendan, Melaka)
6. Tuan Haji Sani bin Lajis (Batu Berendam, Melaka)

4 comments:

Anonymous said...

Tahniah pak syed

Syed Osman Abadi said...

Terima kasih kembali Amree.

Unknown said...

tahniah untuk kursus pertama.moga lebih ramai usahawan cendawan terutama kat Melaka.

Syed Osman Abadi said...

Terima kasih kembali TAA

PENGUSAHA MESIN PERTANIAN & CENDAWAN

PENGUSAHA MESIN PERTANIAN & CENDAWAN TIRAM KELABU :
Menjual dan membekal mesin-mesin pertanian / perusahaan cendawan seperti Mesin Mixer & Bagging (2 in 1), Mesin Bagging, Steamer, Mesin Mixer, Laminar Flow, Auto Clave DLL &
Membekal Cendawan Tiram Segar, Serunding Cendawan, Bongkah Cendawan Matang & Separuh Matang, Keperluan Buat Bongkah Cendawan ; Plastik PP, Dedak, Kapur Pertanian, Set 4 Penutup dan Benih Cendawan,