Laman Web Syedila

Sunday, November 23, 2008

Mushroom Chips -Mesin Vakum Dryer Dan Vakum Fryer


















Salam, seperti Puan Lina CIMA dalam post beliau hari ini saya ingin bercerita sedikit berkenaan produk hiliran yang boleh kita komesialkan dari cendawan. 2 minggu lepas saya dikunjungi oleh seorang pengusaha berbangsa Cina Singapore yang membawa saya satu makanan kering chips yang dijual di Singapore yang diimport daripada Taiwan. Makanan itu dibotal dan dinamakan "Oyster Mushroom Chips" dengan net weight 120g dan dijual dipasaraya di Singapore dengan harga SGD 6.50.00. DiMalaysia C & C ada juga menghasilkan produk ini. Saya dapati produk Taiwan ini memang sedap dan apabila dimakan sampai tak nak berhenti sehinggalah habis. Menurut pengusaha cina berkenaan, produk ini kini telah menjadi makanan chips yang amat digemari dan digilai oleh penduduk Singapore berbanding dengan produk-produk chips yang lain-lain yang dah lama dipasaran seperti hasil daripada kentang, ubi, pisang dll. Seperti kata Lina dan bayangkan kalau kita pengusaha bumiputera dapat menghasilkan produk ini dengan disertai tanda halal dan kalau dapat kita memasarkan sehingga ke negara-negara Arab ?. InsyaAllah.

Sehubungan ini saya telah membuat plan dan InsyaAllah untuk melawat pengusaha-pengusaha kilang disekitar Jakarta yang membuat masin seperti mesin vakum dryer dan mesin vakum fryer dan mendapat maklumat berhubung dengan mesin ini. Melalui satu laman web satu kilang disana telah pun membekalkan mesin ini keMalaysia seperti ke UTM dan juga ke pengusaha-pengusaha disini.




Disini saya postkan gambar mesin-mesin untuk tatapan rakan-rakan.



6 comments:

Lina said...

Rasanya Tuan Syed pergi dulu, saya menyusul kemudianlah ye. Atau.. kalau Tuan Syed dah start buat rundingan tentang mesin tu, if everything is ok, bolehlah saya ikut oder 1 unit juga. Kita penetrate Arab Countries!!

Syed Osman Abadi said...

ok Puan Lina...saya cuba dapatkan detail maklumat tentang mesin itu. InsyaAllah.

Anonymous said...

nanti share info pasal vakum fryer yer .. dah lama usha tokomesin tu ..

Syed Osman Abadi said...

No Problemore Amree915.

Unknown said...

confius..apa beza vacuum fryer...dan vacuum dryer. lepas fryer kena guna dryer pulak ke? atau boleh goreng secara komersial dan pas tu pakai dryer??

Syed Osman Abadi said...

Man TAA, vacuum fryer adalah untuk menggoreng berminyak secara vacumm produk buah seperti pisang, ubi,nangka dll untuk dibuat kerepek. Vaccum dryer untuk mengeringkan secara pemanasan bervakum dan saya rasa terbaik untuk cendawan dan ia tidak menukarkan color dan rasa/nutration cendawan dan menjadi seperti chips. Saya rasa C & C menggunakan mesin vacuum dryer untuk produk chipsnya. Nanti saya dapatkan lebih maklumat lasi di Jakarta.

PENGUSAHA MESIN PERTANIAN & CENDAWAN

PENGUSAHA MESIN PERTANIAN & CENDAWAN TIRAM KELABU :
Menjual dan membekal mesin-mesin pertanian / perusahaan cendawan seperti Mesin Mixer & Bagging (2 in 1), Mesin Bagging, Steamer, Mesin Mixer, Laminar Flow, Auto Clave DLL &
Membekal Cendawan Tiram Segar, Serunding Cendawan, Bongkah Cendawan Matang & Separuh Matang, Keperluan Buat Bongkah Cendawan ; Plastik PP, Dedak, Kapur Pertanian, Set 4 Penutup dan Benih Cendawan,