Laman Web Syedila

Friday, June 20, 2008

Projek Baru - Water Mist

Oleh kerana rakan-rakan cendawan berpendapat penggunaan water mist akan lebih baik untuk rumah cendawan (memang diakui betul), saya pun rasa perlu digunakan water mist untuk rumah cendawan saya lebih-lebih lagi rumah cendawan saya tiada pokok untuk dia berteduh (pokok yang ditanam sebelah menyebelah masih kecil lagi) dan suhu didalamnya memang panas sehingga mencecah 34 deg C dan kelembapan hanya sekitar 20 % saja. Maka bermulalah projek baru...membuat water mist sendiri, bukan beli yang dah siap. Bukan untuk berjimat cermat (tapi perlu jimat, pakai mana yang dah ada) disebabkan kedudukan kedua-dua rumah cendawan saya berjarak 100 kaki dan jarak dalam rumah cendawan pula 40 kaki kehujung setiap rumah dan in memberi jumlah 180 kaki dan menggunakan satu High Pressure Pump (Pump pencuci kereta - 130 bar ~2.5 HP), rasa-rasa projek ini boleh berjaya. Insaallah.

High Pressure Cleaner Pump (130 bar) - Kalau tak pakai untuk water mist, boleh pakai untuk cuci kereta.
(2 dalam 1) macam syampoo
Water mist centrel Connector
Water mist Nozzle
High pressure pipe (yang dulu-dulu kerja)
Water fillter, supaya air yang mengalir ke nozzle betul-betul bersih kerana water mist nozzle amat halus dan senang tersumbat. Kalau dah tersumbat, kena ganti baru tak boleh pakai tiup-tiup lubangnya untuk cuci kembali.

1 comment:

SlimBudget said...

Pak syed, saya ada problem. Mana nak dpt 22mm fitting (outlet) pressure cleaner yer (mcm dalam gambar 1st)? Dah puas round kat sini tak jumpa2.

PENGUSAHA MESIN PERTANIAN & CENDAWAN

PENGUSAHA MESIN PERTANIAN & CENDAWAN TIRAM KELABU :
Menjual dan membekal mesin-mesin pertanian / perusahaan cendawan seperti Mesin Mixer & Bagging (2 in 1), Mesin Bagging, Steamer, Mesin Mixer, Laminar Flow, Auto Clave DLL &
Membekal Cendawan Tiram Segar, Serunding Cendawan, Bongkah Cendawan Matang & Separuh Matang, Keperluan Buat Bongkah Cendawan ; Plastik PP, Dedak, Kapur Pertanian, Set 4 Penutup dan Benih Cendawan,