Laman Web Syedila

Saturday, June 21, 2008

Perkembangan Misellium Bongkah 1st.Batch

Batch pertama ini saya menggunakan habok kayu getah yang masih baru (Warna kuning putih dan panas). Bukan apa sebab terlalu excited nak buah bongkah sendiri dan tak sanggup tunggu 7 hari untuk ia menjadi merah. Dikukus sekali pada malam 17.6.2008 selama 5 jam dan sehingga suhu stim 65 deg C (dah pukul 1 pagi disebabkan terlalu mengantuk di off kan). Besoknya 18.6.2008 dikukuskan sekali lagi (sebab tak yakin kukusan semalam) selama 7 jam sehingga suhu stim 78 deg C. Kalau diperhatikan betul-betul terdapat tompok-tompok hitam didalam bongkah yang saya sendiri tak tahu apa ianya. Apabila dileraikan dan dipegang ianya seperti sesuatu yang terbakar dan keras. Adakah ini terjadi disebabkan habok kayu ini masih baru ? atau terjadi daripada sisa getah kayu pada habok yang masih baru?. Walaupun begitu saya teruskan juga menyuntik benih pada malam 19.6.2008. Kertas penutup yang digunakan adalah kertas pembungkus nasi yang mana lapisan dalamnya licin dan luarnya kasar. Dikatakan kertas ini tidak dapat memberi laluan pernafasan kepada proses perkembangan misellium. Saya ada juga menggunakan kertas gula yang dibeli di Maidin. Last sekali saya pakai kertas surat khabar saja. Sebenarnya mereka (pengusaha besar cendawan dan benih cendawan) menggunakan yang dinamakan "kertas ayam"(dikatakan digunakan untuk tempat ayam berak oleh pengusaha ayam supaya tahi ayam kering cepat untuk dibuat baja). Cari lah punya cari sampai hari ni tak dapat-dapat. Kalau ada antara rakan-rakan seperjuangan tahu dimana boleh dibeli "kertas Ayam" tu, bantulah saya, Terima kasih in advance.
Sehingga malam ini 21.6.2008 selepas 2 hari disuntik, perkembangan misellium sudah nak nampak seperti mana gambar-gambar di atas dan dibawah dan saya rasa-rasa ia mungkin sudah menjadi. InsaAllah perkembangan misellium akan berterusan dan membuahkan hasil yang baik kemudian. Selepas hari itu habok kayu getah ada juga dipilih-pilih ambil yang dah menjadi merah dipermukaan nipis atas longgokan. Tu pun masih bercampor dengan yang putih-kuning. Harap-harap tiada apa-apa yang tidak diingini terjadi. Hari ini terus disuntikkan benih kepada kumpulan bongkah-bongkah yang terkukus selama 10 jam setengah dan pada suhu stim 81 deg C. (Al-kesah "Trajedi Terkejut Berok"). Harap-harap keputusannya pun akan baik. InsaAllah. Amin.
Perkembangan misellium pada 1st. batch
Yang ini dua disimpan secara tegak didalam almari buku(dibilik tidur)betul-betul gelap dan langsung tiada pergerakan udara. Buat perbanding kemudian. Boleh nampak tak tompok-tompok hitam tu.
Malam ini saya dah tak larat nak isi benih sendirian, dahlah tak boleh merokok,sunyi dan panas (kena pasang Accond ni), pinggang pun dah jadi lain macam rasanya. Jadi upahlah pekerja membuatnya. 1 jam RM5.00. 1 jam pekerja ini dapat menyiapkan lebih kurang 100 hingga 110 siap disusun diatas rak. Oleh itu kos suntik benih dah menjadi lebih kurang 5 sen sebongkah. Bertambah lagi kos membuat bongkah. Tak apa asalkan ia menjadi dan memberi pulangan kemudian. Untuk melakukan suntikan ini dipaksa dulu pekerja mandi bersabun (boss subsidi sabun Dettol), pakai baju yang dah dibasuh (baju sendiri tiada subsidi), basuh tangan dan kaki sendiri dengan Dettol bersih-bersih, mulut dan hidung ditutup dengan penutup mulut rapat-rapat macam doktor dan tak boleh bercakap-cakap. Pakai bahasa isyarat je. Kalau diperhatikan betul-betul, batch dibelakang pekerja adalah batch "Trajedi Terkejut Berok". Memang gelap habis dibandingkan dengan yang didepannya iaitu batch sebelumnya. Pekerja sedang menyusun bongkah-bongkah yang baru disuntik benih malam ini. Batch bongkah-bongkah ini adalah kumpulan "Trajedi Terkejut Berok".

1 comment:

Anonymous said...

Tuan Syed dah harvest dah kaa.. dari pilot beg nih?

PENGUSAHA MESIN PERTANIAN & CENDAWAN

PENGUSAHA MESIN PERTANIAN & CENDAWAN TIRAM KELABU :
Menjual dan membekal mesin-mesin pertanian / perusahaan cendawan seperti Mesin Mixer & Bagging (2 in 1), Mesin Bagging, Steamer, Mesin Mixer, Laminar Flow, Auto Clave DLL &
Membekal Cendawan Tiram Segar, Serunding Cendawan, Bongkah Cendawan Matang & Separuh Matang, Keperluan Buat Bongkah Cendawan ; Plastik PP, Dedak, Kapur Pertanian, Set 4 Penutup dan Benih Cendawan,