Laman Web Syedila

Thursday, July 31, 2008

Pengalaman, Pembelajaran dan Perniagaan (2)

Akibat

.....sambongan



Memang betul-betul terlentang, terasa amat perit kehidupan ini untuk terus dilalui. Lori tipper dah ditamatkan kontrak jadi terpaksa mencari-cari kontrak lain untuk lori-lori tu kerana bayaran bulanan sewa beli jejak RM 9,000.00 sebulan. Oleh kerana zaman meleset kerja pun susah dan yang dapat pun yang tak betul, lagi ditipu tak dibayar upah sewa. Last-last tolak balik ke Bank. Bank lelong harga tak sampai 1/4 harga asal, jadi peminjam macam saya terpaksa bayar baki pinjaman ke bank saja-saja tanpa ada lori lagi.


Asrama terpaksa ditutup kerana kekurangan penyewa dan kos operasi tak balik kos pendapatan. Banyak barang-barang dijual lelong saja nak dapatkan balik kos dan bayar hutang yang bertimbong-timbong.


Bussiness klinik terpaksa saya serahkan kepada Dr. kerana masalah yang tak dapat saya jelaskan disini. Satu sen pun tak dapat daripada klinik ni.


Disini saya mendapat banyak pengajaran amat berguna dalam menjalankan bussiness. Dan diantaranya secara ringkas,


Bila buat bussiness kena ada ilmu dan pengalaman, kalau nak buka klinik kena sendiri jadi doktor. Buat bussiness lori kena tahu selok-belok lori tu sendiri, kalau boleh pandu juga sendiri dan mekanik sendiri baru buat bussiness lori. Kalau tak tahu dan tak dalam bidang itu jangan dicuba-cuba. Dapatkan ilmu banyak-banyak baru on bussiness.


Bila buat bussiness kena study betul-betul selok-belok bussiness yang nak dibuat, tahu A sampai Z tentang bussines itu.


Bila buat bussiness kena buat dan jaga sendiri, jangan bussiness itu dijalankan oleh orang lain dan percaya dia 100 % walaupun saudara/kawan rapat kita sendiri. Pengurus yang kita lantik kita kena selalu check apa dia buat dengan duit dan selalu bertanya berhubungkait dengan pengurusan yang dia jalankan. Kena tanya dan check hari-hari. Jangan dah terlambat dah parah baru nak check dimana silap.


Buat bussiness jangan terlalu senang keluar duit tanpa dihitung baik-baik apa keperluan duit itu.


Buat bussiness jangan terlalu banyak jenis business kerana tumpuan kita akan terbatas dan ini akan mengakibatkan pengurusan kita berceramuk. Duit sini cover sana, duit sana cover sini dan banyak lagi masalah kalau kita terlalu sangat nak buat banyak bussiness dalam satu-satu masa dan nak kaya cepat. Pastikan dulu kejayaan (biar betul-betul berjaya) dalam satu bussiness saja baru menceburi bidang bussiness lain tapi masih perlu perkara-perkara diatas tadi.


Banyak lagi perkara-perkara penting dalam bussiness ini seperti amanah, tepati masa, kesungguhan, duit orang bayar dulu baru duit lebih duit kita dan perkara-perkara yang selalu kita baca dan dengar melalui bacaan dan kata-kata pakar motivasi bussiness yang perlu kita selami dan anuti secara serius.
.....bersambung

No comments:

PENGUSAHA MESIN PERTANIAN & CENDAWAN

PENGUSAHA MESIN PERTANIAN & CENDAWAN TIRAM KELABU :
Menjual dan membekal mesin-mesin pertanian / perusahaan cendawan seperti Mesin Mixer & Bagging (2 in 1), Mesin Bagging, Steamer, Mesin Mixer, Laminar Flow, Auto Clave DLL &
Membekal Cendawan Tiram Segar, Serunding Cendawan, Bongkah Cendawan Matang & Separuh Matang, Keperluan Buat Bongkah Cendawan ; Plastik PP, Dedak, Kapur Pertanian, Set 4 Penutup dan Benih Cendawan,